Fredagsfika

Idag tyckte jag att mina kollegor var värda fredagsfika. 
 
Jag tog hjälp av @susannamoen på instagram som har bra tips på hälsosamma alternativ.  Jag jobbar för att utesluta det vita sockret till största del i min kost. Jag vinner så mycket på det. 
 
Idag finns det så många att ta hjälp av för en bättre kost, och vad har man att förlora? Jag tror dock inte på förbjud utan mer på aktiva val. 
 
Detta är iallafall vad jag utsätter mina kollegor för senare idag. Hoppas de gillar den. 
 
(null)

 
Recept:
 
Första lagret:
 
2 dl solrorkärnor mixat till mjöl
2 dl havregryn mixat till mjöl
18 färska dadlar
1 dl raw kakao
Ca 3 msk kokosolja 
ca 5-6 msk jordnötssmör
salt efter smak jag tog 1 1/2 tsk
En halv espresso  (beroende på konsistens)
 
Mixa solroskärnor och havregryn till ett mjöl. Häll i resterande ingredienser och mixa till en jämn smet.
Tryck ut på ett bakplåtspapper. 
 
Chokladlager:
1 dl kokosolja
2/3 - 1dl raw kakao
Några droppar honung 
Flingsalt
 
Smält kokosoljan i micro eller kastrull, blanda i kakako, honung och lite salt. Häll över den smälta chokladen över första lagret. Ställ i frysen ett par timmar.  
Skär upp och servera med hallon och kokosgrädde 
 
 

1 anneli:

skriven

Åh vad otroligt gott det ser ut! :)

2 Jeanette:

skriven

Dem kommer säkerligen bli glada över detta sedan :)

3 Angelica Wåhlin:

skriven

Mums!

4 Evelina:

skriven

Mums vad gott detta såg ut! Tack för tipset! :D

5 Elisa:

skriven

Jag försöker också blanda så jag gör lite nyttigare alternativ ibland. Det är inte minst kul att testa nya recept. :)
Såg riktigt gott ut det där!

6 Amanda :

skriven

Så gott får prova reseptet

7 Jennifer:

skriven

Tror dina kollegor kommer älska denna, såg mega god ut :D

8 Chanelle:

skriven

Det såg ju så himla gott ut! Håller med om aktiva val och inte förbud. Så fort man ger sig själv förbud så vill man av någon anledning ha det ännu mer!

9 Pärla:

skriven

Låter och ser otroligt gott ut

10 Becka Lindhe:

skriven

Men mums vad gott, hoppas det smakade! :D

11 Celine:

skriven

Det där såg verkligen så gott ut!

12 Jenny:

skriven

Men guuud så gott, om de inte uppskattar den där kakan får du komma hit med den, jag äter gladeligen upp den ;)

Hoppas du får en fin helg,

kram kram

13 Anna / Boihusbil:

skriven

Åh så gott! Har inte längre någon mixer/matberedare då vi ju bor i husbilen, så kan inte riktigt få till de där braiga rawfood-bakverken längre. Men jösses vad jag blev sugen nu. en riktigt bra bild också!

14 Frökenny :

skriven

Vilken lyx att bli bjuden på hembakad fika! Ser gott ut, härlig start på helgen 🌸💕

15 Lillan Kind:

skriven

Så snällt av dig att bjuda på fika!😃 Det ser verkligen jättegott ut!

16 Fröken Rödlök:

skriven

Vilken fin kollega du är som bakar och tar med dig gofika till dem på jobbet =) De blir nog glada =)

17 Emma Engström:

skriven

Nämen åh, tack för tipset! <3

18 Liw:

skriven

Åh det både ser och verkar faktiskt gott. Får testa detta 😉👍

19 Jennysvardag:

skriven

Men så gott! Jag bakade mycket nyttiga bakverk när jag åt LCHF 😃😍

20 Karin :

skriven

Det där lät jättegott! Gissar att man inte behöver äta jättestor bit heller för att liksom bli mätt och nöjd? Win - Win!

21 Linda :

skriven

Ser gott ut. Mums. Verkligen. Jag faller ofta på vägen då de nyttiga alternativen innehåller så mkt och känns så krångliga.

22 Jey:

skriven

Åh gud vad gott det såg ut 😍

23 Johanna:

skriven

Åh denna ska jag absolut testa då jag ska försöka vara lite nyttigare hahha ;)

24 Denevigaresenären :

skriven

Ser så himla gott ut! Dina kollegor måste ha blivit jätte glada 😊 Tack för receptet! 😊

25 Therese:

skriven

Jag tror också på att inte ha förbud utan snarare se det som att man utökar det man har att välja mellan. Jag försöker att inte göra ersättningar till saker jag redan gör (typ "nyttig sockerkaka") utan hitta helt nya recept som liksom står bra för sig själv :)

26 Elin:

skriven

Mums! gillar inte hallon men annars ser det hur gott ut som helst!!

27 Bella:

skriven

Jag hoppas att de är lika gott som de ser ut. För de ser jätte gott ut

28 Ida:

skriven

Åh va gott, det där måste jag testa!
Tack för receptet :)

29 Ariella :

skriven

Den såg jättegod. Tyvärr tål inte jag choklad.

30 Melissaskywalkz:

skriven

Men åh vad gott det såg ut!! Blev kollegorna nöjda? 😊

31 Jennie:

skriven

Både ser och låter jättegott! Tusen tack för recept 😃

32 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

skriven

Vilket bra initiativ av dig :). Vi måste nog överlag bli bättre på detta med att utesluta socker i samhället. Jag framförallt, ska försöka vara helt sockerfri från och med imorgon. Körde en sockerutmatning förut det gick bra men faller så lätt dit igen. :/

33 Madde:

skriven

Ser jättegott ut. Hoppas det blev uppskattat hos dina kollegor också.

34 Emma:

skriven

Vad gott det ser ut, och inte illa att det är nyttigt också, är det någon skillnad på vanlig kakao och raw?

35 charlottelinden.se:

skriven

Vilket supertips! Jag borde verkligen också bli bättre på att undvika socker. Äter alldeles för mycket av det idag.

36 Fnulan:

skriven

Jag vill också strunta i socker och gluten men jag misslyckas typ varje dag.... Jag har lite svårt för raw food....
Men den ser sjukt smarrig ut

37 Kamilla:

skriven

Idag måste du vara populäraste kollegan som bjuder på så god fika.

38 Frugan E:

skriven

Det ser ju jättegott ut! Hoppas att de uppskattade det :)

39 Snabela :

skriven

Vad gott det där ser ut. Att minska på sockret är inget negativt.

40 Nilla:

skriven

Åh, det där verkar ju vara jättegott. Får prova att göra det någon gång :)

41 Carolina cuevas:

skriven

Vad gulligt gjort av dig att tänka på dina kolleger och bjuda på fika.Kan tänka mig att dom blev överraskade och glada över din insett

42 Moen:

skriven

Socker är verkligen ingen viktig ingrediens utan man klarar sig bra utan den. Ser verkligen kanon gott ut och måste testa detta själv! 😍

43 Amanda:

skriven

mmm det ser verkligen jättegott ut och något jag skulle gilla. Det är ju jättesmart att vara nyttig samtidigt som man vill äta något gott :)

Kommentera här: